FRIEZE TOP 5

Online, February 15 – 20, 2022

Viena no ietekmīgākajām mākslas skatēm Frieze Los Angeles Edition ir noslēgusies. Vairāk kā 100 galerijas prezentēja tūkstošiem māksliniekus arhitekta Kulapat Yantrasast īpaši projektētajā teltī. Šogad FRIEZE notika mākslas gadatirgum pierastākā formātā, kā “stilīgās”iepriekšējo gadu skates, kas bija iebūvētas kino studijā un atdarināja viltotas Ņujorkas ielas.  .
Gadatirgus noslēdzies ar vērā ņemamiem panākumiem un vairākas galerijas iekasēja miljonus par blue chip māsklinieku darbiem. Izbrīnu nerada visdārgāk pārdotie darbi ( piemēram, Džefa Kūna (Jeff Koons) skulptūra Gazing Ball (Antinous-Dionysus) par vismaz 3 miljoniem $, vai Georga Bāzelica (Georg Baselitz) 2020. gada gleznu Eisdiele par 1, 35 miljoniem € , vai Roberta Raušenberga ( Robert Rauschenberg) darbu par 1,1 miljonu $.  Jauno mākslinieku darbi gan tādas cenas nesasniedza un arī izcilus vidējās paaudzes mākslinieku darbus varēja iegādāties par 20 – 50 tūkst. €.

Vairāki no dārgi pārdoto mākslinieku darbiem pārstāvēja savu nacionālo kultūru, vietējo amatniecību, kura mūsdienu aktualitāšu kontekstā radīja pircēju interesi. Tā  Pauline Shaw filcētos vilnas gobelēnos pētīja šo rokdarbu vēsturi, savukārt, Sarah Rosalen instalācijās apvienoti zinātniskie pētījumi un kosmosa tehnoloģijas ar Wixárika – tas ir stāstu stāstīšanas veids, izmantojot mākslu, ko radīja Meksikas pamatiedzīvotāji.
Tomēr nav viena kritērija, kas ļautu prognozēt, vai kāda mākslinieka darbi tiks pārdoti, vai nē. Ne velti vairāki mākslas konsultanti, piemēram, Ivija Šapiro ( Ivy Shapiro), gadatirgū atzīmēja darbus, kuri piesaistīja viņu uzmanību, lai gan bija nepelnīti lēti un aizmirsti.
No FRIEZE digitālās platformas skatu istabām (viewing room) izvēlējos 5 darbus, kas piesaistīja manu profesionālo uzmanību.

1. Liz Larner

Herbal Remedy #2, 2009
Porcelain, stoneware, and paint
$ 50,000

Vieglas un izsmalcinātas skulpturālas formas. Liza Larnere ( 1960) nemitīgi eksperimentē ar formu, pēta dažādus materiālus un atklāj jaunus paņēmienus, attīstot savu sienas skulptūru sēriju. Šoreiz Larneres meistarība atklājas ziedlapiņām līdzīgās formās, kas noklātas ar krāsu, izmantojot ombrē efektu – zilos, purpursarkanos un sarkanos toņos. Māksliniece piešķir darbam papildus vērtību dimensiju, pievienojot krāsai dabiskas izcelsmes augu aizsardzības līdzekli Herbal Remedy #2, kas ietverts arī visas sērijas nosaukumā. Gaisīgi, garciozi, un ar ideju par dabas aizsardzību.
Images: Courtesy of the artist and gallery Regen Projects

2. Tony Lewis

?, 2020
Pencil and colored pencil on paper
191.8 cm x 255.3 cm
Cena pēc pieprasījuma

Biomorfiskas formas un koši krāsu laukumi raksturīgi Tonija Luīsa ( Tony Lewis, 1986) glezniecībai kopš 2017. gada. Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu darbiem, kuros Luiss izmantoja vārdus, piešķirot gleznām semiotiskus vēstījumus, šie ir uztverami emocionālā līmenī, uzsvarot liekot uz skatītāja spēju risināt sarunu krāsu un formu valodā. Nereti Luisa darbi, tāpat kā amerikāņu modernista Stjuarta Deivisa ( Stuart Davis, 1892 – 1964) gleznas, tiek salīdzinātas ar džezu. Savstrapēji savienotās formas un krāsu pretnostatījumi ļauj domās dzirdēt  virtuozu džeza sinkopāciju un improvizāciju.
Images: Courtesy of the artist and gallery Blum & Poe


3. Gary Hume

Black Flower IV, 2015
48.03″ x 40.16″ (122 cm x 102 cm)
Cena uz pieprasījumu

Gerijs Hjūms (Gary Hume, 1962) ir no Jauno Britu mākslinieku paaudzes, savulaik nominēts Tērnera balvai, kura darbi izsolēs sasnieguši sešciparu skaitli. Glezna “Melnais zieds IV” ( 2015) veidota māksliniekam raksturīgā tehnikā, klājot emaljas krāsas uz alumīnija.Tā viņš panāk atstarojošu, dinamiski spīdīgu virsmu.Cilvēku sejas, figūru silueti, ziedu kompozīcijas, kā arī atpazīstami popārta simboli, atsauc atmiņā aizejošās kultūras melanholisko skaistumu.
Images: Courtesy of the artist and Matthew Marks gallery


4. Kelly Akashi

Life Forms (Polymorph), 2022
Calcite, lost-wax cast lead crystal
$24,000

Kellijas Akaši ( Kelly Akashi, 1983 ) sākusi radošo darbību kā fotogrāfe, arī savās skulptūrās risina to procesu īslaicīgumu, kas kopā veido bezgalīgo laiktelpu. Viņas darbi attēlo visuma metamorfozes stāvokli, kuru mirklīgumu, caurspīdīgumu, plūstamību uzsver arī izmantotie materiāli – stikls, kūstošs vasks, gaisma. Gandrīz vienmēr skulptūrās klātesošā roka atgādina par japāņu estētisko ideālu “mono no aware” – “nekas nav mūžīgs”.
Images: Courtesy of the artist and Tanya Bonakdar Gallery


5. Issy Wood

Just my allergies 1, 2021
Oil on linen
(24 cm x 30 cm)
Prognozējamā cena 20 – 50 tūkst. $

Un visbeidzot – mazliet ironijas, mazliet skumju priekšnojautu par zūdošo greznību jaunā, par daudzološo zvaigzni dēvētā, Issi Vuda (Issi Wood, 1993)  darbos. Issi Vuda gleznas, radītas superrālisma stilistikā ( mēbeles, apģērba gabali, mašīnu sēdekļi,dzīvnieki) ir piepildītas ar simboliem. Šīs it kā nesavienojamās lietas rada spriedzi, kura izmanto priekšstatus par objektivitāti, vēlmēm un vērtībām.

Images: Courtesy of the artist and gallery Carlos/Ishikawa

Title image: Courtesy of the Art:LIVE